Monday, May 6, 2019
Tüyler Ürperten Bir Toplu Ölüm. Gary Mathias Ve En Yakın 4 Arkadaşının Trajik Hikayesi
İnsanın hayatında geçirdiği kaç evre vardır ? İnsan ne şekilde kendini geliştirirse mutlu olur ? Bu dönemleri bir kuramda toplamak mümkün mü ? Normal ve normal olmayan kişisel gelişim evreleri nelerdir ? Erik Erikson adlı psikologun bu konu üzerindeki çalışması olan "insanın sekiz evresi" başlığı ile yayınlanan kuramsal teori makalesini değerlendirdik.
İnsanın hayatında geçirdiği kaç evre vardır ? İnsan ne şekilde kendini geliştirirse mutlu olur ? Bu dönemleri bir kuramda toplamak mümkün mü ? Normal ve normal olmayan kişisel gelişim evreleri nelerdir ? Erik Erikson adlı psikologun bu konu üzerindeki çalışması olan "insanın sekiz evresi" başlığı ile yayınlanan kuramsal teori makalesini değerlendirdik.
Erikson'un kuramının dayandığı temel düşünceler şunlardır
Genel olarak insanların temel ihtiyaçları birbirlerine benzer ve çok büyük farklar olmamakla birlikte aynıdır. Benlik yada ego dediğimiz temel kavramlar, insanların ancak kendi temel ihtiyaçlarını kazanmaları ile sağlanır. Her dönem için gelişim fırsatı arayan insan kendini sürekli güçlendirmeli ve her evreden galip çıkmaya çalışmak zorunda hisseder. Her dönem yaşanılan zorulukar ve gelişim fırsatları bir kriz veya psikososyal problemle nitelenir.
Bu sekiz evre söyledir
Temel güvene karşı güvensizlikÖzerkliğe karşı utanç ve kuşkuGirişimciliğe karşı suçluluk duygusuÇalışkanlığa karşı aşağılık duygusuKimlik kazanmaya karşı rol karmaşasıYakınlığa karşı yalıtılmışlıkÜreticiliğe karşı verimsizlikBenlik bütünlüğüne karşı umutsuzluk
#1 Temel olarak oluşturulan güvene karşı güvensizlik (0-1 yaş)
Bebeklerin kendisine olan güveni, anne babasına ve dünyaya karşı olan güven duygusu gelişir ve pekişir.
olumlu: umut
olumsuz: korku, şüphe
#2
Çocuk, kendine güvenini yitirmeden kendi hayatını ve kararlarını kontrol edebilme yeteneğini geliştirmeye çalışır. Bu dönemde bu olgular tamamlanmalıdır.
olumlu: bağımsızlık
olumsuz: özgüven problemi
#3 Girişimciliğe karşı suçluluk duyma (3-6 yaş)
Bu dönemde çocuk, etkinliklerde yönelim ve amaç kazanmayı öğrenir.
olumlu: amaç
olumsuz: suçluluk hissi, yetersizlik duygusu
#4 Başarılığa (çalışkanlığa) karşı aşağılık duygusu (6-12 yaş)
Bu dönemde çocuk, başarı ve yeterlilik duyguları kazanır. Bu dönem bireyin gelişiminde çok önemlidir. Bu nedenlidir ki işbirliği yapma, ili başarma belirtilen dönemde gelişir ve temel taşlarını kazanır. Bu gerçekten de daha sonradan eklenemeyecek bir özellik olarak görülmektedir.
olumlu: yetenek, gurur.
olumsuz: aşağılık duygusu
#5 Kimliğe karşı kimlik karmaşası (12-18 yaş)
Tutarlı ve tutarsız oluşturulan kimliğe karşı kimlik karmaşası , özdeşim yoluyla tutarlı benlik kazanır. Kendine güvenen nesiller yetiştirmek için bu dönemde kendinden emin bireyler yetiştirmenin önemi günümüzde çok önemli bir şekilde yine karşımıza çıkıyor.
olumlu: sadakat duygusu
olumsuz: isyan, mutsuzluk
#6 Yakınlığa karşı uzaklık (18-40)
Birey bu yaş grubunda belirli bir mesleğe ulaşabilmek için çok çalışır. Yakın ilişkiler kurma yeteneğini geliştirir.
olumlu: sevgi
olumsuz: uzaklık, mutsuzluk
#7 Üretkenliğe karşı durgunluk (40-65)
Birey, ailesinin dışındaki kişilerle , torunlarıyla ve gelecek kuşaklarla daha çok ilgilenmeye başlar.
olumlu: önemseme
olumsuz: verimsiz hissetme
#8 Benlik bütünlüğüne karşı umutsuzluk (65 yaş ve üzeri)
Birey, yaşamına dönüp baktığında bir tatmin hissi duyar. Artık yapılması gereken, yapmış hayatını etkin ve yararlı bir şekilde geçirdiğini düşünür. Artık tüm toplum tarafından çok değer gören, aranan, sevilen ve sayılan kimseler olmuştur.
olumlu: bilgelik duygusu
olumsuz: memnuniyetsizlik
Bu makale https://www.sosyofikir.com/ sitesinden alınmıştır.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment